Különóra


Biosz

Túlaludhatjuk magunkat?

Abban általában mindenki egyetért, hogy ha valamit túlzásba viszünk, az a legtöbbször nem vezet sok jóra. Főleg, ha valami egészségtelen dologról van szó, mint például a sütievésről vagy a dohányzásról. De mi a helyzet egy olyan egészséges, sőt, a szervezetünk számára nélkülözhetetlen dologgal, mint az alvás? Egészségtelen, ha túl sokat alszunk?

A tudomány számára már jól ismert következményekkel jár a kóros kialvatlanság. Egy felnőtt emberi szervezetnek nagyjából 7-9 óra alvásra van szüksége minden nap, amennyiben ennél kevesebbet alszunk, rövid távon romlik a koncentrációs képességünk, hosszú távon pedig komolyabb egészségkárosodással, sőt, halállal is járhat a dolog. Kutatások azonban azt bizonyítják, hogy nem csak a túl kevés, hanem a túl sok alvás is egészségtelen. Olyannyira, hogy szinte ugyanolyan egészségügyi kockázatai vannak, mint a túl kevés alvásnak.

A túl sok alvás jellemzően olyan betegségekkel hozható kapcsolatba, mint a depresszió, cukorbetegség vagy a különböző szívbetegségek. Egy 2014-es, 894 ikerpár bevonásával készült tanulmány például azt mutatta ki, hogy a genetikailag hordozott depresszió kialakuásának veszélye magasabb volt azok között, akik napi 7 óránál kevesebbet vagy 9 óránál többet aludtak. Egy másik, 400000 tajvani diákkal készült tanulmány eredményei pedig arra engednek következtetni, hogy a szívkoszorúér-betegség veszélye megegyezik a kórosan keveset és a túlságosan sokat alvók körében.

Más tanulmányok is a túl sok alvás veszélyeire hívják fel a figyelmet, mivel kijelenthető, hogy kapcsolat mutatkozik a túlalvás és az elhízás, szívbetegségek, cukorbetegség, stroke és a szellemi teljesítmény között. Amit nem tudunk, hogy ezeket a tüneteket a túl sok alvás okozza-e, vagy pedig az alvás mennyisége is csak egy tünet, amely valami más betegségre vezethető vissza. Mindenesetre, ha hosszabb távon feltűnően többet alszotok a megszokotnál, elképzelhető, hogy valami komoly dolog áll a háttérben, szóval nem árthat orvoshoz fordulni.