Különóra


Társadalom

Hogyan lehet túlélni egy repülőgép-szerencsétlenséget?

Statisztikai szempontból elég kicsi az esélye annak, hogy repülőgép-szerencsétlenség fog érni – nagyobb valószínűséggel üt agyon egy fáról leeső kókuszdió, még akkor is, hogyha olyan helyen laksz, ahol nincsenek kókuszpálmák. Ennek ellenére rengetegen rettegnek a repüléstől (nem is csoda – alapvetően azért a földön érezzük biztonságban magunkat), ezért kutatók már többször körbejárták, hogyan kell viselkednünk, hogy esélyünk legyen túlélni egy katasztrófát, ha mégis megtörténik.

Megnyugtatásul először is felsorolunk néhány jól hangzó statisztikát, hogy kigyógyítsunk a repülésiszonyból (erre is van fóbia amúgy, aviatofóbiának hívják): annak, hogy a gépedet szerencsétlenség érje, egy az 1,2 millióhoz az esélye, annak pedig, hogy neked valami bajod essen, egy a 11 millióhoz. Összehasonlításképp: annak, hogy autóbalesetben halj meg, egy az 5000-hez az esélye. Inkább repüljön az ember, mint autókázzon, nem?

Van egy még ennél is megnyugtatóbb statisztikánk: a repülőgép-szerencsétlenséget elszenvedők 95,7 százaléka túléli a balesetet. Még a legszörnyűbb katasztrófák esetében is 76 százalék esélyed van arra, hogy élve kerülsz ki a dologból. Nem hiszed? Amerikai statisztikák szerint az országban 1993 és 2000 között 568 repülőgép-szerencsétlenség történt, összesen 53487 volt veszélyben, akiknek 90 százaléka, 51207 ember életben maradt. Ráadásul a kutatások azt is kimutatták, hogy a halálos áldozatok egyharmada is füstmérgezésben vagy tűz következtében halt meg, és ezek nagy része is túlélhette volna a szerencsétlenséget, ha odafigyel a biztonsági útmutatásokra, és felkészül egy esetleges balesetre.

Szóval, mit tegyél, ha valami gond van a repülőgéppel, amin ülsz? Először is mindenképpen hallgass az utaskísérőkre, és tartsd be azokat a szabályokat, amelyeket az utazás elején elmondanak neked. Fontos tudnod, hogy hol találod a mentőmellényeket, az oxigénmaszkot, és a legjobb, amit tehetsz, hogy előre kinézed magadnak, melyik vészkijárat van a legközelebb hozzád.

 

via GIPHY

 

Nagyon fontos, hogy tudd, mi a megfelelő testtartás egy esetleges zuhanás esetén: össze kell húznod magad, a fejedet a térdeid közé hajtani, és a kezeiddel védeni. Ez azért fontos, mert egy kisebb baleset közben is a fejedre hullhatnak olyan tárgyak, amelyek veszélyeztetik a testi épségedet. Aztán tudnod kell, hogyan juthatsz ki a repülőgépből – hol vannak a vészkijáratok, hogyan kell őket kinyitni, és melyikhez jutsz el a leghamarabb.

A legfontosabb viszont minden légitársaság szerint az, hogy legyen egy vészterved: gondolatban felszállásnál már tervezd meg, hová nyúlsz a mentőmellényért, hova rakod a laptopodat, melyik kijárathoz sietsz, hogyan fogod segíteni azokat, akik bepánikolnak. Ha előre kigondolod az akciótervet, kevesebb a valószínűsége, hogy leblokkolsz, ha baj van, és tudni fogod, hogyan kezdj neki a dolognak.

Azzal is segíthetsz a helyzeteden, ha tudod, hová foglald a székedet – statisztikák szerint ugyanis (a közvélekedéssel ellentétben nem a gép szárnyánál lévő ülések, hanem) a gép hátulja a legbiztonságosabb egy esetleges katasztrófa esetén. A Channel 4 dokumentumfilmje szerint zuhanás közben a gép elejére elképesztő 12g-s nehézségi gyorsulás hat, a gép hátuljára már csak 6g-s. A gép elején ülők közül senki nem élheti ilyen erők mellett túl a zuhanást, de a többi sorban ülők 76 százaléka jó eséllyel életben maradhat. Minél távolabb ül valaki a gép elejétől, annál nagyobb az esélye, hogy túléli a katasztrófát. Persze ezt csak egy kísérlet alapján állapították meg, de statisztikailag megállja a helyét – ennek ellenére nincs biztosítva az sem, hogy a hátsó sorokban biztonságban van az ember.

Ha azonban nagyon be szeretnéd biztosítani magad, két dologra figyelj: legyen egy akcióterved vész esetére, és igyekezz a gép hátulja felé ülni. Ekkor már megtettél mindent, amit lehet, hogy túléld az egyébként elképesztően ritka repülőgép-balesetet.